Loading ...

ASCULTĂ LIVE

Când posturile de radio și televiziune ne bombardează cu știri și imagini despre războaie, moarte și distrugeri, gândul că ceea ce se întâmplă în zonele afectate de conflicte ar putea avea loc și la noi ne face să fim copleșiți de frică. În cazul persoanelor mai sensibile, acest aflux de vești triste le poate afecta sănătatea emoțională și poate crea stări de anxietate și stres. De fapt, unii specialiști au denumit acest fenomen „anxietate de război”.

Dacă te regăsești într-o stare ca aceasta, poți citi mai jos câteva sfaturi care te vor ajuta să-ți înțelegi mai bine emoțiile, să gestionezi mai bine stresul și, dacă e necesar, să ceri ajutor.

  • Împărtășește-ți temerile cu Dumnezeu în rugăciune

  • Știrile despre război și consecințele acestuia, numărul de vieți pierdute, oameni care rămân fără adăpost, lipsa de hrană și protecție, toate aceste informații sunt șocante. Asistând la desfășurarea unei astfel de crize, poți experimenta emoții și stări de stres ori nesiguranță pe care nu le-ai experimentat înainte. Dacă acest lucru se întâmplă, atunci este momentul potrivit să împărtășești cu cineva temerile tale. Primul pas pe care ar trebui să îl faci este să stai de vorbă cu Domnul Isus prin rugăciune și să îi încredințezi Lui viața ta și deopotrivă grijile tale. În capitolul 4 din Filipeni, apostolul Pavel ne îndeamnă: „Nu vă îngrijoraţi de nimic, ci, în orice lucru, aduceţi cererile voastre la cunoştinţa lui Dumnezeu, prin rugăciuni şi cereri, cu mulţumiri”. El ne poate da pacea care depășește orice înțelegere rațională. Rugăciunea este un antidot pentru teamă și, dacă te simți copleșit de îngrijorare, cere și altora să te susțină. Poți împărtăși frământările tale cu un prieten, cu un mentor sau consilier și astfel, cum spune proverbul, „un necaz împărtășit cu alții se înjumătățește”.

    • Evită subiectele care îți provoacă stări de anxietate

    Primești pe telefon sau pe alte device-uri actualizări zilnice, buletine informative, notificări și alerte despre știrile de ultimă oră. Acest val de informații poate deveni prea greu de gestionat. Să cunoaștem evenimentele care se petrec în jurul nostru este important și ne poate ajuta să fim precauți în anumite situații, dar când le urmărim în exces, acestea ajung să ne afecteze negativ. Oprește sau șterge anumite site-uri de știri sau aplicații, dacă observi că devin copleșitoare.

    • Redu timpul petrecut pe rețelele de socializare

    Pe lângă consumul de știri care circulă pe canalele principale, accesarea constantă a rețelelor sociale, pentru a găsi noi perspective asupra războiului, poate duce la o supraîncărcare cu informații. De asemenea, în acest fel putem fi expuși la știri false sau la dezinformare, ca să nu mai vorbim de abilitatea unor părerologi de a crea panică.

    • Acceptă incertitudinea în lumina suveranității lui Dumnezeu

      .

    Pentru a face față grijilor sau stresului pe care le poate cauza războiul, e mai ușor să te concentrezi pe ceea ce poți controla. Când stai lipit de televizor sau de rețele sociale și navighezi permanent printre știri în căutarea celor mai actuale informații, lucrul acesta îți va da un fals sentiment al controlului. De fapt, deși le cunoaștem, noi nu putem controla evenimentele. Trebuie să acceptăm că în istoria personală, cât și în desfășurarea istoriei lumii, sunt astfel lucruri care scapă influenței noastre.

    Încrederea în suveranitatea lui Dumnezeu este odihna noastră. A.W. Tozer spunea: „E greu să-l faci (pe creștin) să intre în panică, dacă el crede cu adevărat în Dumnezeu. Dacă este doar un membru al bisericii, poți să-l faci să intre în panică. Dar dacă crede cu adevărat în Dumnezeu, este foarte dificil să faci așa ceva”. De ce? Pentru că El știe că Dumnezeu controlează totul și că voia Lui, indiferent cum ar arăta ea, este „bună, plăcută și desăvârșită”.

    • Ai grijă de corpul tău

    Între trupul și sufletul tău există conexiuni pe care nu le poți cunoaște pe deplin. Când ești copleșit de frici și anxietate, corpul tău poate somatiza durerile emoționale. Odihna, mișcarea, o rutină bună a somnului, de preferat câte opt ore în fiecare noapte, și consumul de alimente cât mai sănătoase, toate aceste sunt și ele arme utile în bătălia împotriva anxietății.

     

    Dumnezeu nu ne-a creat să ne grăbim și să ne îngrijorăm. El ne-a proiectat să fim liniștiți și să știm că El este în control. A fi liniștit înseamnă a te odihni în prezența lui Dumnezeu. Înseamnă să recunoaștem cine este Dumnezeul nostru și să fim fascinați de puterea Lui de a controla ceea ce nouă ni se pare imposibil.