cross one radio logo

În contextul unei dezbateri tot mai intense despre libertatea educațională, o întrebare frecventă este dacă școlile creștine indoctrinează copiii. În același timp, organizația OIDEL OIDEL (Organizația Internațională pentru Drepturile Educației și Libertatea Educațională) evidențiază, într-un nou raport, că libertatea educațională este pe cale de a se dezvolta, chiar având un viitor promițător. Ignasi Grau, directorul OIDEL, a călătorit prin Europa pentru a-și prezenta raportul despre libertatea educațională și, în ciuda încheierii turneului, consideră că interesul față de acest subiect este enorm și va continua să crească în anii următori. Grau definește libertatea educațională ca fiind dreptul părinților de a alege educația care corespunde convingerilor lor, indiferent de nivelul lor de venit. În țările care beneficiază de această libertate, școlile private sunt accesibile și finanțate la fel ca cele publice.

Definiția libertății educaționale inclusă în raportul OIDEL nu se limitează doar la înființarea unor școli creștine, deși multe dintre școlile nonguvernamentale sunt alese datorită convingerilor religioase ale părinților. Această libertate este aplicabilă și grupurilor care nu se simt reprezentate de sistemele educaționale publice tradiționale. Grau consideră că libertatea educațională se află pe un drum ascendent, remarcând faptul că, în prezent, din cele 156 de țări analizate, 75% oferă cel puțin o formă de finanțare pentru școlile private. Mai mult, un număr semnificativ de țări au creat sisteme solide de finanțare a școlilor private, iar unele, precum Olanda, plătesc și pentru resursele educaționale utilizate de aceste școli.

Deși OIDEL nu a investigat în mod detaliat motivele din spatele creșterii numărului de școli private, Grau consideră că aceasta se datorează cerințelor tot mai mari pentru alternative la educația publică. El oferă exemplul Statelor Unite, unde din ce în ce mai multe state implementează politici care permit familiilor să aleagă școlile care se potrivesc convingerilor lor. Un exemplu notabil este Florida, unde numărul școlilor private a crescut considerabil, iar experții atribuie această expansiune unei preferințe mai mari a părinților pentru alternativele autentice. Acest fenomen generează un efect auto-sustenabil, în care disponibilitatea educației private în alte regiuni influențează tot mai mulți părinți să opteze pentru această opțiune.

Un alt subiect important este învățământul acasă, care devine tot mai relevant pe măsură ce cerințele pentru educația flexibilă cresc. Deși OIDEL nu s-a concentrat direct pe acest fenomen, Grau recunoaște că învățământul acasă reflectă în ce măsură sunt dispuse statele să acorde libertate educațională părinților. În unele țări, precum Serbia și Bulgaria, învățământul acasă este ușor de realizat, în timp ce alte state, ca Franța și Elveția, au restricționat opțiunile. Grau pune în lumină faptul că acest subiect devine tot mai politizat și că există o preocupare crescută din partea guvernelor care se tem să piardă controlul asupra educației cetățenilor lor.

În pofida progreselor, există îngrijorări legate de libertatea educațională, mai ales în unele țări unde drepturile părinților sunt puse sub presiune. În Spania, de exemplu, guvernul a adoptat o lege care garantează finanțare doar pentru școlile publice, iar școlile private primesc fonduri doar acolo unde școlile publice nu pot acoperi toți elevii dintr-o zonă. În opinia lui Grau, acest lucru reflectă o tendință periculoasă în care partidele politice sunt din ce în ce mai puțin confortabile cu ideea ca oamenii să își poată alege educația.

Cu toate acestea, Ignasi Grau păstrează o atitudine optimistă. El crede că, deși există provocări, tendința generală este pozitivă, având în vedere că tot mai mulți părinți își doresc alternative la școlile publice și tot mai multe guverne acordă finanțare. În ciuda dezbaterilor politice, Grau este încrezător că, pe termen lung, libertatea educațională va crește, iar dialogul dintre școlile nonguvernamentale și guverne este esențial pentru a rezolva războaiele ideologice.

Sursa: CNE News